5 slavných scén, které byly ve skutečnosti improvizací
12.01.2019
Scénář bývá pro spoustu filmů alfou a omegou všeho. Na scénáři zkrátka stojí veškeré natáčení a nesmí se z něj za žádnou cenu odbočit. Někteří filmaři však k němu přistupují s větším odstupem a berou ho spíše jako seznam doporučení, která není potřeba zase tak pevně dodržovat. Samozřejmě že pro většinu scén bude klíčový, ale občas je dobré předat otěže i samotným hercům.
Ti totiž mají často velmi dobré nápady, které do tónu filmu sedí mnohem více, než předepsaná scénáristova slova. Scénárista totiž pracuje s charaktery všech postav najednou a občas se proto stane, že nějakým rolím předepíše něco, co do jejich osobnosti absolutně nesedí. To pak mohou změnit herci, kteří žijí jen touto rolí a na place tak dokáží zaimprovizovat jinou a často lepší repliku, než kterou jim do úst vložili scénáristé.
V dnešním článku se proto podíváme na pět přesně takových scén, které byly ve skutečnosti improvizací herců.
5. Uprchlík – „To mě nezajímá“
Uprchlík je úspěšným akčním snímkem z roku 1993, ve kterém hlavní roli neprávem obviněného chirurga Richarda Kimbla ztvárnil Harrison Ford (76). Ten se jednoho dne vrací z práce domů, jen aby našel svou umírající ženu v kaluži krve. Podaří se mu zjistit, že měl útočník umělou ruku, ale to přijde vyšetřovatelům natolik absurdní, že se Kimble stává jediným podezřelým, který je navíc později odsouzen k trestu smrti.
Během jeho transportu do věznice se však jeho vězeňský autobus převrátí a Kimble má tak jedinečnou šanci utéct a pokusit se očistit své jméno. V patách mu však je neúprosný agent FBI, kterého si ve filmu zahrál Tommy Lee Jones (72), a právě jeho výkon ho dostal i na dnešní seznam slavných improvizovaných scén. Kromě toho za něj vyhrál i Oscara za nejlepšího herce ve vedlejší roli, ale to zas tak důležité není.
V momentě, kdy se totiž agent Gerhard poprvé pořádně postaví tváří v tvář unikajícímu doktorovi, získá nad ním Kimble převahu, jelikož se jako první zmocní agentovy služební zbraně. Snaží se přitom získat Gerharda na svou stranu a vysvětluje mu, že byl z vraždy své manželky obviněn neprávem. Jeho odpověď na doktorovy prosby je velmi jednoduchá, ale naprosto odpovídá jeho charakteru neoblomného „poldy“, který se jen snaží vykonávat svoji práci. I když na něj Kimble při svém obhajování míří zbraní, zareaguje Gerhart prostým: „To mě nezajímá.“
4. Gauneři – „Už mě slyšíš?“
Pokud jste fanoušky režiséra kultovních filmů Quentina Tarantina (55) určitě budete znát i jeho první velký trhák, kterým byla mafiánská gangsterka s názvem Gauneři. Ani tento poměrně nízkorozpočtový film, který se navíc téměř výhradně odehrává na jednom místě, však nepostrádá ony speciality, které z Tarantina udělali jednu z největších režisérských hvězd Hollywoodu.
Nejenže má jeho první velký snímek skvělý soundtrack, ale ani jednotlivé scény Gaunerů nepostrádají jeho rukopis. Krev a vtip jdou i zde ruku v ruce a nenajdete lepší příklad než scénu, ve které Pan Světlý vyslýchá policistu, kterého při svém zběsilém útěku z místa činu unesl. Ono uříznutí ucha sice ve scénáři bylo, ale zbytek bylo naprosto v režii herce Michaela Madsena (59).
Jakmile totiž zaslechl píseň Stuck in the Middle with You od kapely Stealers Wheel, vymyslel si nejen onen ikonický taneček, ale i úplně nové repliky. Jeho promlouvání do uříznutého ucha policisty tak bylo jeho nápadem. To co je na celé scéně nejděsivější, není samotný akt oné ušní amputace, ale uvolněný přístup Pana Světlého k celé situaci.
3. Piráti z Karibiku – „Mám sklenici s hlínou“
Další scéna na našem dnešním seznamu se objevila v druhém díle veleúspěšné disneyovky, která však v posledních letech ztratila onu „šťávu“, která z ní dělala tak fantastický dobrodružný film. Druhý díl Pirátů z Karibiku s podtitulem Truhla mrtvého muže je však mezi diváky ještě uznávaný za jeden z těch lepších, za což film vděčí i výkonům jeho herců.
Zářným příkladem je i herecké nasazení Johnnyho Deppa (55), který dokázal z instrukce „posmívá se Davy Jonesovi a říká mu rybí hlavo“ udělat nezapomenutelnou scénu. Jack totiž objeví sklenici plnou hlíny, která je pro kapitána Bludného Holanďana z nějakého jemu neznámého důvodu důležitá.
Sparrow se proto rozhodne otestovat, jak moc je pro nepřátelského kapitána tento artefakt důležitý. Kromě vymyšlení posměváčského a celkem chytlavého popěvku Jack se sklenicí spadne ze schodů lodi, aby zjistil, jaká bude Jonesova reakce, když si bude myslet, že se sklenice rozbila a že se její „vnitřnosti“ se vysypaly na zem. Ještě lepší než sledování Deppovy improvizace je sledování tváří jeho kolegů, kteří jen nevěřícně zírají na to, co si herec pro tuto scénu vymyslel.
2. Vetřelci – „Game over“
Zatímco první film ze série o nebezpečném Vetřelci téměř vlastnoručně redefinoval, co všechno může znamenat hororový film, druhý díl se úspěšně pustil do žánru akčních filmů. I když jste se u pokračování z roku 1986 už tolik nebáli, mohli jste si místo toho užívat pořádnou akční jízdu, jelikož Ripley tentokrát proti krvežíznivým mimozemšťanům nestojí sama.
V jejím boji jí totiž pomáhá elitní jednotka speciálně vycvičených vojáků, kteří jsou až po zuby ozbrojeni smrtícím arzenálem. Jedním z vojáků je i vtipálek Hudson, kterého si ve filmu zahrál nedávno zesnulý Bill Paxton. Hudsonovým hlavním úkolem je odlehčování napětí, které mezi členy jednotky kvůli mimozemské hrozbě panuje. Každý má však svůj limit a po brutální porážce ani Hudsonova zábavná nátura nevydrží.
Během pročítání scénáře, které natáčení každého filmu předchází, se Bill Paxton rozhodl, že Hudson vyrůstal na hraní různých videoher, což režisérovi Jamesi Cameronovi (64) uchvátilo natolik, že chtěl tuto informaci zakomponovat i do filmu. Právě proto během výše zmíněné scény z Hudsonových úst zazní ikonické „Game over“. To je poměrně drastický rozdíl oproti původnímu: „Ježíšikriste, ježíšikriste, to snad není možný.“
Star Wars: Epizoda V – Impérium vrací úder – „Já vím.“
George Lucas (74) je sice senzačním režisérem, ale jako scénárista zase tolik nezáří. Stačí se podívat na prequelové díly jeho slavné Star Wars ságy, které na jeho scénáři stojí. Nedávno dokonce prohlásil, že spousta scén této trilogie byla ve scénáři popsána jen jako: „Pak bojují,“ což není úplně nejlepší způsob stavění příběhu.
Tento laxní přístup ke scénáři se mu však i mnohokrát vyplatil. Díky jeho nekonkrétním popisům scén se na filmu „vyřádili“ koordinátoři kaskadérských kousků, kteří z „pak bojují“ dokázali vytvořit skutečně nezapomenutelné scény. Lucasovi se spoléhání na své podřízené vyplatilo i při natáčení původní trilogie, což dokazuje jedna z nejoblíbenějších scén Epizody V.
Han Solo je v ní připravován na své zmražení v karbonitu a má poslední šanci promluvit si s Leiou, která mu v této vypjaté situaci vyzná lásku. Ve scénáři měl Harrison Ford původně napsáno: „Taky tě miluji,“ což k jeho osobnosti zkrátka nesedělo. Proto se rozhodl, že při natáčení zaimprovizuje a místo toho Leie odpoví jednoduše: „Já vím.“
(tod)
Johnny Depp, Tommy Lee Jones, Harrison Ford, Quentin Tarantino
Filmy:
Vetřelci, Uprchlík, Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder, Gauneři, Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže
Kategorie:
Filmy, Filmové novinky,
Tagy:
sci-fi filmy, Quentin Tarantino filmy, krimi filmy, improvizace, improvizace ve filmu, slavné scény, slavné filmové scény, slavné sci-fi filmy, vetřelci ukázky, Vetřelci postava Hudson, Vetřelci scény, Harisson Ford filmy