Popis interpreta Luciano Berio Upravit životopis
Luciano Berio (24. října 1925, Oneglia - 27. května 2003, Řím) byl italský hudební skladatel, patřící k avantgardním poválečného období, známý pro svou experimentální hudbu (např. „Sinfonia“ z roku 1968) a průkopnickou činnost v oblasti hudby elektronické. Upozornil na sebe též svými transkripcemi děl jiných autorů vážné hudby nejrůznějších období, od Henry Purcella až po Stravinského a hudebními aplikacemi filosofických, literárních a básnických děl či témat od Bible až po Jamese Joyce.
Biografie
Italský skladatel Luciano Berio se narodil 24. října 1925 v Borgo d´Oneglia, malé vesnici v kraji Ligurie na severozápadě Itálie do hudební rodiny (otec Ernesto a dědeček Adolfo byli varhaníky a skladateli). Beriova kariéra klavíristy byla přerušena zraněním pravé ruky hned první den po odvodu do armády během 2. světové války. Zůstal ve vojenské nemocnici a později utekl bojovat v odboji proti nacismu. Po válce studoval skladbu na Konzervatoři v Miláně (Giulio Cesare Paribeni a Giorgio Federico Ghedini) do roku 1951, kdy odešel do Spojených států studovat seriální skladbu u Luigi Dallapiccoliho v Tanglewoodu. Roku 1950 se seznámil s mladou americkou studentkou, zpěvačkou Cathy Berberian, se kterou se po absolutoriu vzali a rozvedli v 1964. Měli dceru Christinu (* 1953).
Z Tanglewoodu se vrátil do Milána, kde pracoval pro italské rádio a televizní vysílání RAI. Tato práce ho přivedla do blízkého kontaktu s Umbertem Ecem, z kterého vzniklo dlouholeté přátelství. Roku 1955 Berio spoluzaložil s Brunem Madernou elektronické hudební Studio di Fonologia v Miláně, kde pracovalo mnoho skladatelů, mj. také Henri Pousseur a John Cage. Berio též vydával časopis o elektronické hudbě Incontri Musicali. Během letních škol v Darmstadtu (Internationale Ferienkurse für Neue Musik) se setkal s Pierrem Boulezem, Karlheinzem Stockhausenem, Györgym Ligetim a Mauriciem Kagelem.
V roce 1960 byl Berio dosazen jako Composer in residence v Tanglewoodu. O dva roky později byl pozván Dariem Milhaudem k pedagogickému působení na Mills College v Oakland v Kalifornii. V letech 1965-1971 vyučoval na Juilliard School of Music. Zde založil Juilliard Ensemble, který se specializuje na propagaci současné hudby. Mezi jeho studenty byli Steve Reich, Luca Francesconi, Louis Andriessen, Phil Lesh a další. V roce 1965 se oženil s filozofkou Susan Oyama, se kterou se rozvedl v roce 1972. Měli dceru Marinu (* 1966) a syna Stefana (* 1968).
Do Itálie se vrátil v roce 1972 a koupil pozemek a obydlí v Radicondoli. Rekonstrukce, znovuzaložení vinic a ovocného sadu trvaly více než dva roky do roku 1975, než se tam konečně nastěhoval. 1974-1980 byl ředitelem IRCAM v Paříži. Spolupráce s Pierrem Boulezem. Oženil se potřetí s izraelskou muzikoložkou Taliou Peckerovou v roce 1977. Z tohoto manželství se narodili dva synové, Daniel (* 1978) a Jonathan (* 1980).
Berio otevřel Tempo Reale ve Florencii v 1987.
Po studiích na milánské konzervatoři pracoval nějaký čas pro Italskou společnost rozhlasového a televizního vysílání (1953 - 1960), kde založil „Fonologické studio“, v jehož rámci organizoval série koncertů avantgardní vážné hudby. V letech 1961 - 1965 se věnoval pedagogické činnosti - přednášel ve Spojených státech na Harvardově univerzitě, kde se též seznámil s kompozičními technikami serialismu a na několika evropských na univerzitách, především v Darmstadtu (zde se profesně setkal s dalšími význačnými avantgardními skladateli té doby, jako byli Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen či György Ligeti). Od roku 1965 byl učitelem fakulty hudební skladby na Juilliard School v New York, kde působil až do r. 1971. Od roku 1980 byl členem Ústavu pro elektroakustickou hudbu v Paříži, v roce 1981 pak založil Institut pro novou hudbu ve Florencii, kde posléze realizovala svou hudbu celá řada skladatelů, např. John Cage. V průběhu své kariéry působil též jako hudební ředitel regionálního orchestru, umělecký ředitel „Maggio Musicale“ ve Florencii, od roku 1988 se stal čestným členem Royal Academy of Music v Londýně. Obdržel také prestižní Siemensovu cenu. Beriovy skladby jsou pravidelně hrány prakticky po celém světě.
Luciano Berio byl oceněn mnoha poctami a cenami. Čestný doktorát City University v Londýně (1980), čestné členství Royal Academy of Music v Londýně (1988), prestižní Siemens-Musikpreis (1989), Norton Professor of Poetry na Harvard University (1993-1994), Distinguished Composer in Residence na Harvard University (1994-2000), čestný doktorát od University of Siena (1995), Praemium Imperiale uděleno Japan Art Association (1996), presidentem Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě (2000).
Luciano Berio zemřel 27. května 2003 v nemocnici v Římě.
"eSACHERe"
Spolu s dalšími 11 skladateli - přáteli (C. Beck, L. Berio, P. Boulez, B. Britten, H. Dutilleux, W. Fortner, A. Ginastera, C. Halffter, H. W. Henze, H. Holliger, K. Huber a W. Lutoslawski) švýcarského dirigenta a mecenáše Paula Sachera (1906 - 1999), byl požádán ruským violoncellistou Mstislavem Rostropovičem, aby u příležitosti Sachrových 70. narozenin napsal skladbu pro sólové violoncello s použitím not obsažených v jeho jméně (eS, A, C, H, E, Re). Luciano Berio vytvořil skladbu LES MOTS SONT ALLES. Skladby byly částečně uvedeny Curychu 2. května 1976. Celý projekt "eSACHERe" bude uveden (poprvé v kompletním provedení) českým violoncellistou Františkem Brikciem na podzim 2010-2011 v Praze.
Díla
Elektroakustická hudba
- Thema (Omaggio a Joyce), magnetofonový pás (1958)
- Allez-Hop, magnetofonový pás (1959)
- Visage, magnetofonový pás (1961)
- Chants parallèles, magnetofonový pás (1975)
- Diario immaginario - elektronická hudba (1975)
Vokální skladby
- Circles, pro sólový zpěv, harfu a perkuse (1960)
- Folk Songs, pro mezzosoprán a sedm nástrojů (1964)
- Laborintus II, pro sólový zpěv, nástroje a magnotofonový pás (1965)
- Sequenza III, pro sólový zpěv (1966)
- O King, pro mezzosoprán a pět nástrojů (1968)
- Simfonia, pro efektované (elektricky zesílené a modifikované) hlasy a orchestr (1968)
- Recital (for Cathy), pro mezzosoprán a 17 nástrojů (1971)
- Cries of London, pro osm hlasů (1974)
- A-Ronne, pro 5 až 8 hlasů (1975)
- Canticum Novissimi Testamenti I, pro sbor (1988)
- Canticum Novissimi Testamenti II, pro 8 hlasů, 4 klarinety a saxofonový kvartet.
(1988)
Instrumentální skladby
- Sequenza I, pro flétnu (1958)
- Sequenza II, pro harfu (1963)
- Chemins I, pro harfu a orquestr (1965)
- Sequenza III, per hlas (1966)
- Sequenza IV, pro klavír (1966)
- Sequenza V, pro trombón (1966)
- Sequenza VI, pro violu (1967)
- Chemins II, pro violu a devět nástrojů (1967)
- Chemins III, pro violu a orchestr (1968)
- Sequenza VII, pro hoboj (1969)
- Chemins IIb, pro orchestr (1970)
- Chemins IIc, pro basklarinet a orchestr (1972)
- Línia, pro dva klavíry, vibrafon a marimbu (1973)
- Points of the Curve to Find, pro klavír a 22 nástrojů (1974)
- Sequenza VIII, pro violy (1975)
- Chemins IV, pro hoboj a smyčcové nástroje (1975)
- Il ritorno degli snovidenia, pro violoncello a 30 nástrojů (1977)
- Sequenza IX, pro altsaxofon (1980)
- Accordo, pro dechovou sekci a perkuse (1981)
- Sequenza X, pro trubku a efektovaný klavír (1984)
- Voci, pro violu a dvě skupiny nástrojů (1984)
- Sequenza XI, pro kytaru (1988)
- Chemins V, pro kytaru a 42 nástrojů (1992)
- Notturno, pro smyčcový kvartet (1994)
- Sequenza XII, pro fagot (1995)
- Sequenza XIII, pro akordeon (1995)
- Alternatim, pro klarinet, violu a orchestr (1997)
- Altra voce, pro flétnu, mezzosoprán a elektroniku (1999)
- Sequenza XIV, pro violoncello (2002)
Orchestrální skladby
- Simfonia, pro osm efektovaných hlasů a orchestr (1969)
- Chemins IIb, pro orchestr (1970)
- Moviment,pro orchestr (1971)
- Concert, pro dva klíry a orchestr (1972)
- Still, pro orchestr (1973)
- Eindrücke, ro orchestr (1974)
- Cor, pro orchestr a sbor (1976)
- Rèquiem, pro orchestr(1984)
- Continu, pro orchestr (1991)
- Ekphrasis (Continu II), pro orchestr (1996)
Scénická hudba
- Opera, teatre musical (1970)
- Per la dolce memòria di quel giorno, ballet (1974)
- La vera storia, teatre musical (1978)
- Un re in ascolto, teatre musical (1984)
- Outis, teatre musical (1996)
Opery
- La Vera Storia (1981)
- Un re in ascolto (1984)
Bibliografie
- David Osmond-Smith: Berio, Oxford University Press, 1991.
Zdroj: Wikipedia.org