Co se píše v česku o Emerson Fittipaldi (5)
Co se píše v zahraničí o Emerson Fittipaldi (3)
Emerson Fittipaldi
Hodnocení Emerson Fittipaldi
Fotky Emerson Fittipaldi (0)
Emerson Fittipaldi (* 12. prosince 1946, São Paulo) je bývalý brazilský automobilový závodník. Jako pilot Formule 1 je dvojnásobným mistrem světa z let 1972 a 1974, dokázal také dvakrát vyhrát titul v sérii CART a v závodě Indianapolis 500.
Jeho synovec Christian Fittipaldi je také pilotem F1.
Život a kariéra
Nejmladší potomek z motoristické rodiny byl veden k tomuto sportu už od útlého věku, nakonec měl ve svém okolí dostatek vzorů. Jeho otec Wilson Fittipaldi sr. a matka Juzy Fittipaldi byli aktivními závodníky, otec se stal v 60. letech propagátorem motoristického sportu v Brazílii a stal se všeobecně známou postavou. Emersonův bratr Wilson Fittipaldi jr v roce 1966 vyrazil do Evropy sbírat zkušenosti a Emerson ho po třech letech následoval. Mohl si to dovolit díky finančním prostředkům, které Wilson ve Formuli Ford a F3 vydělal. I díky slušným výsledkům Wilsona měl Emerson poněkud pootevřené dveře, během tří měsíců si vybudoval patřičné renomé a získal místo u Jima Russella v jeho týmu F3. V roce 1970 dochází v holandském Zandvoortu při závodě F1 k tragédii. Brit Piers Courage vylétl z trati a ve vraku svého vozu de Tomaso zahynul. Majitel týmu Frank Williams se poohlížel po náhradě a talentovaného Brazilce už měl v hledáčku několik týdnů. Emerson se však před podpisem smlouvy šel poradit s šéfem týmu Lotus Colinem Chapmanem. Ten ho okamžitě angažoval. Své kvality potvrdil Emerson už ve druhém závodě v nejprestižnější kategorii - dojel čtvrtý. Po tragické smrti Jochena ... Celý text »
Emerson Fittipaldi (* 12. prosince 1946, São Paulo) je bývalý brazilský automobilový závodník. Jako pilot Formule 1 je dvojnásobným mistrem světa z let 1972 a 1974, dokázal také dvakrát vyhrát titul v sérii CART a v závodě Indianapolis 500.
Jeho synovec Christian Fittipaldi je také pilotem F1.
Život a kariéra
Nejmladší potomek z motoristické rodiny byl veden k tomuto sportu už od útlého věku, nakonec měl ve svém okolí dostatek vzorů. Jeho otec Wilson Fittipaldi sr. a matka Juzy Fittipaldi byli aktivními závodníky, otec se stal v 60. letech propagátorem motoristického sportu v Brazílii a stal se všeobecně známou postavou. Emersonův bratr Wilson Fittipaldi jr v roce 1966 vyrazil do Evropy sbírat zkušenosti a Emerson ho po třech letech následoval. Mohl si to dovolit díky finančním prostředkům, které Wilson ve Formuli Ford a F3 vydělal. I díky slušným výsledkům Wilsona měl Emerson poněkud pootevřené dveře, během tří měsíců si vybudoval patřičné renomé a získal místo u Jima Russella v jeho týmu F3. V roce 1970 dochází v holandském Zandvoortu při závodě F1 k tragédii. Brit Piers Courage vylétl z trati a ve vraku svého vozu de Tomaso zahynul. Majitel týmu Frank Williams se poohlížel po náhradě a talentovaného Brazilce už měl v hledáčku několik týdnů. Emerson se však před podpisem smlouvy šel poradit s šéfem týmu Lotus Colinem Chapmanem. Ten ho okamžitě angažoval. Své kvality potvrdil Emerson už ve druhém závodě v nejprestižnější kategorii - dojel čtvrtý. Po tragické smrti Jochena Rindta byl Chapman obviněn z neúmyslného zabití, aby otupil hrot mnohdy hysterických výčitek, poslal na trať v USA identické vozy s Rindtovým - Emerson závod vyhrál a další nováček na stejném voze Reine Wissell dojel třetí.
Rok 1971 byl pro Emersona spíše hledáním vlastní identity v novém prostředí, navíc tým experimentoval s turbínovým vozem, a tak se potenciál týmu zbytečně tříštil. Vše si Brazilec vynahradil v sezóně 1972 - vyhrál pět závodů a s přehledem porazil v té době už dvojnásobného mistra světa Jackie Stewarta. Odborníci cenili jeho dravě dynamický závodnický projev a nejednou se objevil názor, že Emerson může atakovat rekord v počtu mistrovských titulů, který držel Juan Manuel Fangio. Jenže rok obhajoby titulu nevyšel. Především tým trochu usnul na vavřínech po úspěšné první třetině šampionátu, v týmu se navíc objevil ambiciózní Švéd Ronnie Peterson a v neposlední řadě se poněkud zhoršily vztahy mezi Fittipaldim a Chapmanem. Výsledkem byl Emersonův odchod ke konkurenci - nejen po stránce týmové, ale i sponzorské. Od Lotusu v černozlatých barvách John Player Special přešel mladší Fittipaldi k McLarenu a červenobílému koncernu Marlboro, kde uzavřel tříletou smlouvu.
Rok 1974 znamenal pro Emersona daleko obtížnější boj o mistrovskou korunu s týmem Ferrari. Dramatickou bitvu s Clayem Regazzonim rozhodl až v posledním závodě a zvítězil o tři body. Jak tvrdili odborníci, bylo to zejména proto, že dokázal uplatnit své zkušenosti a nehnal se slepě za výhrami - oproti roku 1972 vyhrál jen tři závody. Nástupu Ferrari se však neubránil - v roce 1975 ho rozdílem třídy porazil Niki Lauda.
Před sezónou 1976 došlo k největší přestupové bombě v 70. letech - Emerson Fittipaldi se smluvně vyvázal od McLarenu a po domluvě se svým bratrem Wilsonem se upsal brazilské stáji Copersucar-Fittipaldi. Prakticky tím skončily jeho úspěchy v F1, protože ani jeho zkušenosti nedokázaly dovést tým k tolik vytouženému vítězství. Za pět let svého působení v týmu pouze dvakrát vystoupil na stupně vítězů (2. v GP Brazílie 1978 a 3. v GP USA-západ 1980). Po roce 1980 se rozloučil s kokpitem a další dva roky vedl potápějící se tým k hořkému konci. Bylo to i jinak velice nepříjemné životní období - v týmu utopil většinu svého jmění, jeho manželka nepřenesla přes srdce mizející peníze a Emersonův neúspěch, a požádala o rozvod.
Ačkoliv se mluvilo o tom, že se v roce 1984 vrátí do F1 (uvažoval o týmu Spirit), nakonec se však uchytil v americkém seriálu IndyCars. S velkou slávou tu vyhrál prestižní závod 500 mil Indianapolis (1989 a 1993), ale také těžce havaroval na oválu v Michiganu, čímž jeho jezdecká kariéra skončila. Ale ještě jednu ránu osudu musel překonat - o rok později se zřítil se svým soukromým letadlem do bažinatého kraje a se svým synem čekal několik hodin na záchranu. Bral to jako osudové znamení, takže upustil od jakékoli myšlenky na návrat do kokpitu.
Emerson Fittipaldi byl v roce 2001 uveden do americké motoristické síně slávy. V roce 2003 se vrátil na půdu amerického seriálu Champcars jako vlastník týmu, v roce 2006 se ale přesunul do seriálu A1 GP, kde vede brazilský národní tým.
Kariéra ve formuli 1
Zdroj: Wikipedia.org
Méně textu »
");
$('.bannerSky').writeCapture().html("");
$('.banner2').writeCapture().html("");
$('.banner3').writeCapture().html("");
$('.toplist').writeCapture().html('

');
$('.score').html('

');
pp_gemius_hit('B7abi6bjiFkuqE6S03k.MsTWzXABO88AqTCL6i26TNj..7');
}
function changepic(file, desc, order ,id){
$('#imagex').hide();
$('#imagex').html('

');
$('#imagex').fadeIn(400);
$('#imagex_order').val(order);
$('#imagex_id').val(id);
$('#imagex_desc').html(desc);
$('#galery_link').text($('#imagex_order').val()+' z '+$('#gcount').val());
border(id);
refBanner();
loadRating();
relColorbox();
}
function next(){
var id = $('#imagex_order').val();
var gid = $('#gid').val();
var osid = $('#osid').val();
var payload = '/system/fotka-next/?id='+id+'&gid='+gid+'&osid='+osid;
$.get(payload, function(data){
var helper = data.split('$');
var desc = helper[1];
var file = helper[0];
var nove_order = helper[2];
var nove_id = helper[3];
changepic(file, desc, nove_order, nove_id);
if(nove_order > parseInt($('#image_right').val()) || nove_order < parseInt($('#image_left').val())){
list_next();
}
});
}
function prev(){
var id = $('#imagex_order').val();
var gid = $('#gid').val();
var osid = $('#osid').val();
var payload = '/system/fotka-prev/?id='+id+'&gid='+gid+'&osid='+osid;
$.get(payload, function(data){
var helper = data.split('$');
var desc = helper[1];
var file = helper[0];
var nove_order = helper[2];
var nove_id = helper[3];
changepic(file, desc, nove_order, nove_id);
if(nove_order < parseInt($('#image_left').val()) || nove_order > parseInt($('#image_right').val())){
list_prev();
}
});
}
function list_next(hum){
if(hum != 1){ hum = ''; }
var id = $('#image_right').val();
var gid = $('#gid').val();
var osid = $('#osid').val();
var seo = $('#seo').val();
var payload = '/system/fotka-list-next/?id='+id+'&gid='+gid+'&osid='+osid+'&hum='+hum+'&seo='+seo;
$.get(payload, function(data){
if(data){
var pomoc = data.split('$');
$('#list_body').hide();
$('#list_body').html(pomoc[0]);
$('#list_body').fadeIn(400);
$('#image_right').val(pomoc[1]);
$('#image_left').val(pomoc[2]);
}
});
}
function list_prev(hum){
if(hum != 1){ hum = ''; }
var id = $('#image_left').val();
var gid = $('#gid').val();
var osid = $('#osid').val();
var seo = $('#seo').val();
var payload = '/system/fotka-list-prev/?id='+id+'&gid='+gid+'&osid='+osid+'&hum='+hum+'&seo='+seo;
$.get(payload, function(data){
if(data){
var pomoc = data.split('$');
$('#list_body').hide();
$('#list_body').html(pomoc[0]);
$('#list_body').fadeIn(400);
$('#image_left').val(pomoc[1]);
$('#image_right').val(pomoc[2]);
}
});
}
function border(id){
$('#list_body img').removeClass('active');
$('#list_body #img'+id).addClass('active');
}
function loadRating(){
var id = $('#imagex_id').val();
var payload = '/system/fotka-ajax-rating/?id='+id;
$.get(payload, function(data){
$('#rating-add-wrapperx').hide();
$('#rating-add-wrapperx').html(data);
$('#rating-add-wrapperx').fadeIn(300);
$(".ratingy").rating({showCancel: false, cancelValue: null});
$("#rating-rate").bind("change", function(){
var objekt = $('#rating-rate').val().split('-');
var payload = '/system/rate-fotky/?name='+objekt[0]+'&value='+objekt[1];
if(this.value != ''){
$.get(payload, function(data) {
if(data == "x"){
alert("Hlasovat můžete jenom jednou.");
}else{
var veci = data.split('-');
$('#avg').text(veci[0]);
$('#count').text(veci[1]+' hlasů');
}
});
}
});
});
}
function relColorbox(){
$("a[rel^='colorbox']").colorbox({
maxWidth:1066,
maxHeight:800,
previous: "Předchozí",
next: "Další",
close: "Zavřít",
current: "Obrázek {current} / {total}"
});
}
//-->