František Bílek

profil
Fandím 0 fanoušků
Nesnáším
0 antifanoušků
Napiš názor 0 názorů

Povolání: Ostatní, Architekt, grafik, Sochař

Věk: 68 let

Datum narození: 6.11. 1872

Datum úmrtí: 13.10.1941

Hodnocení František Bílek

Přitažlivost
0% (0 hlasů) Neumístněno
Talent
0% (0 hlasů) Neumístněno
Inteligence
0% (0 hlasů) Neumístněno
Vtipnost
0% (0 hlasů) Neumístněno

Fotky František Bílek (0)

Životopis František Bílek Upravit životopis

František Bílek (6. listopadu 1872 Chýnov u Tábora – 13. října 1941 tamtéž) byl český grafik, sochař, architekt, autor užitého umění a symbolista období secese.

Mládí a studia

Již od dětství se u něho projevovalo umělecké nadání. V Táboře vystudoval gymnázium a pak v letech 1887–1890 studoval malířství u profesora Maxmiliána Pirnera na Akademii výtvarných umění v Praze. Pro potíže s vrozenou oční vadou - daltonismus, zabraňující Bílkovi rozeznávat některé barvy, přešel na radu svých učitelů k Josefu Maudrovi na Státní uměleckoprůmyslové škole v Praze studovat sochařství.

Bílek získal stipendium mecenáše Vojtěcha Lanny a v lednu 1891 odjel do Paříže, kde studoval na soukromé Akademii Colarossi u prof. Injalberta, Zde se seznámil se Zdenkou Braunerovou, s níž ho pak pojilo celoživotní přátelství a také s českými umělci v Paříži, např. Alfons Mucha, Luděk Marold, Vojtěch Hynais a Stanisław Wyspiański. V té době vznikala Bílkova první díla inspirovaná jeho náboženským cítěním: Golgota – hora lebek a Orba je naší viny trest. Nebyla však příznivě přijímána a stipendijní komise v Praze v čele s Myslbekem i Vojtěch Lanna díla odsoudili a Bílkovi bylo stipendium odejmuto. Myslbek se vyjádřil nevybíravě o promarněném stipendiu, a o Bílkovi řekl, že není hoden ani srovnání s jeho posledním žákem a mecenáš Lanna odmítl přijmout od Bílka darovanou Orbu.

Bílek v Chýnově a Praze

Po návratu z jednoroční vojenské služby (1893) si František Bílek v Chýnově zřídil sochařskou dílnu, v r. 1898 si postavil stavení s ateliérem podle vlastních návrhů, kde tvořil osaměle, vyhýbal se určení směru a slohu i spolkovým setkáním. V roce 1902 se oženil a krátce poté přestěhoval do Prahy. Zpět do Chýnova se s rodinou přestěhoval po německé okupaci Prahy v roce 1939. Bílek je pochován na místním hřbitově pod svou monumentální sochou Modlitba nad hroby (z roku 1905, vznikla obezděním stromu, ale po jeho setlení byla v roce 1980 nahrazena kopií). Dílo má dva názvy : Modlitba nad hroby a Génius smrti, které jako by symbolizovaly proměny tehdejšího vztahu ke smrti. Na rodném domku slavného umělce je pamětní deska. viz:[1] ( obrázek: hřbitov-Modlitba nad hroby)

V Praze bydleli manželé na několika místech (ul. Nové Mlýny; na Smíchov ve Švédské ulici; v Bubenči v Korunovační ulici) a Bílek přechodně pracoval v refektáři v klášteře na Strahově, v Bubenči nebo v Čechově ulici. Monumentální díla zpočátku tvořil v Chýnově, kam dojížděl zejm. v létě. Když zakoupil pozemek po zbouraných městských hradbách, tak si roku 1911 podle svého návrhu nechal postavit vilu s ateliérem v Mickiewiczově ulici na Hradčanech.

  • Více o vile viz - Bílkova vila
  • Galerie hl. m. Prahy ve vile zřídila muzeum se stálou expozicí Františka Bílka.
    • Spravuje také Bílkův dům se stálou expozicí v Chýnově. Dům je zasazen volně do přírodního prostředí, stěny jsou z režného cihlového zdiva, v kombinaci s dřevem. Fasáda je zdobena řadou symbolických reliéfů, doplněných umělcovými mystickými texty. Expozice se nachází v obytné části domu v přízemi a 1.patře. Přístupný je i ateliér.

Bílkova rodina

Otec sochaře Bílka pracoval jako kolář a měl malé povoznictví; bratr Josef (1870) byl projektant a stavitel; bratr Antonín (1881) absolvoval Uměleckoprůmyslovou školu a byl sochařem. Manželka Berta, roz. Nečasová, v roce 1963 darovala vilu i část manželova díla městu Praze, svého muže přežila o 23 let a zemřela roku 1964. Dcera Berta (1905-1971) byla opatrovatelkou otcova uměleckého odkazu; syn František(1907) byl knězem Československé církve. Vnučka Alena Bártová, žijící v USA, darovala Praze Bílkův dům v Chýnově.

Bílek a církev

Již jako žák 1. třídy Bílek ministroval a tehdy započal a postupně narůstal jeho vztah k náboženství. Jako dospělý se pak, i přes své hluboké náboženské cítění, často rozcházel s oficiální katolickou církví a po roce 1920 přestoupil do Církve československé (dnešní Církev československá husitská) a stal se jejím oficiálním umělcem. Svou uměleckou práci bral jako službu bratřím a oběť ve prospěch druhých. Jako umělec byl známý též jako náboženský myslitel a mystik, ve svém díle často spojoval křesťanské a orientální náboženství v mystické jednotě světa.

První uznání

V roce 1891 byl Bílek na Jubilejní výstavě v Praze zastoupen dvěma podobiznami (poprsími), ale až v roce 1898, po době nepochopení a odmítání se setkal s prvním oficiálním uznáním od Jiřího Karáska ze Lvovic za své dílo Podobenství velkého západu Čechů (z roku 1898); vystavoval na I. výstavě SVU Mánes roku 1898 (mezi jiným Mojžíše píšícího dekalog); v r. 1908 pořádal soubornou výstavu v kostele sv. Martina v Praze a putovní výstavy v Českých Budějovicích, Vodňanech, Rokycanech a Domažlicích. V roce 1908 ho při svém pobytu v Praze ocenil francouzský sochař Antoine Bourdel – označil dílo Bílkovo jako původní, bez potřeby napodobovat německé nebo francouzské sochařství jako někteří jiní umělci. V roce 1909 se Bílek stal členem Umělecké besedy (UB) a poprvé vystavoval s UB v roce 1913. Práci Jihočecha Bílka sledoval několik let také JUDr.Leopold Katz (1854-1927), rodák z jihočeské Jistebnice, nálezce /1872/ cenného Jistebnického kancionálu), velký mecenáš výtvarníků. A právě cenou L. Katze byl také odměněn Bílek za své dílo Budoucí dobyvatelé (dřevo 1931-1937).

Nejen sochař

František Bílek – umělec, představitel epochy symbolismu a secese - byl nejen sochař, řezbář a keramik, ale byl i grafik, kreslíř, ilustrátor, autor návrhů knižních vazeb i různých druhů užitého umění a také dobrý architekt.

Zpočátku byl námětem jeho děl pocit zoufalství nad vinami člověka, ale postupně převládala naděje, vykoupení a víra. Postavy se přestaly sklánět a tyčily se vzhůru s patetickými gesty. Kromě biblických námětů vytvořil postavy rodiny a mnohé postavy českých duchovních i světských velikánů (Jana Husa, Jana Žižky, Jana Roháče z Dubé aj.). Zaujat událostmi národních dějin a veden svým silným vlastenectvím tvořil sochy nejen jako postavy, ale vyjadřoval celý příběh nebo osud lidské bytosti, případně osud celého národa.

Ve svých grafikách Bílek často volil motiv vody, ohně a měsíce, také postavu kněze u oltáře a vlastním navrženým písmem doprovázel některé své grafické listy. Kresbami a dřevoryty ilustroval např. Březinovy básnické sbírky Tajemné dálky (1895), Ruce (1901), Březinovu sbírku esejů Hudba pramenů (1903), knihu jeho dopisů i velkou publikaci o Březinovi Stavitel chrámu (1941).Dřevoryty a litografiemi ilustroval Tomáše ze Štítného Dokonanie kněh šesterých.

Navrhl stavbu venkovského stavení s ateliérem, v němž byl i pokoj pro Bílkovy přátele Julia Zeyera a Otokara Březinu - „Chaloupka“ v Chýnově (1898); vlastní vily v Praze; navrhoval i jiné různé kusy nábytku i celé bytové interiéry. Projektoval také další stavby, hřbitovy i části obytných sídlišť.

Dílo

Některá jeho sochařská díla (mimo díla již uvedená v textu)

  • Golgota - Hora lebek (bronz 1892)
  • Zloba času naše věno (1896)
  • Madona (dřevo 1897)
  • Kricifix (dřevo 1899) od roku 1927 umístěn v chrámu sv. Víta
  • Jan Hus (1901)
  • Tanec kolem zlatého telete (1903)
  • Mojžíš (1905
  • Úžas (dřevo 1907)
  • Křížová cesta v chrámu sv. Bartoloměje v Kolíně (dřevo 1910 - 14)
  • Portrét paní Bílkové (bílý mramor 1910)
  • Krása mládí ve svém boji (dřevo 1910)
  • Reliéfy pro Mánesův most v Praze (1912)
  • Jak neomezeno jest naše duchovní království (1913)
  • Husův pomník pro Kolín v nadživotní velikosti 1914)
  • Život je boj (1922)
  • Obětovaný padlým (1922), pomník v Hořovicích
  • Pomník Bedřich Smetana a jeho dílo (1924), v Jabkenicích
  • Adam a Eva (dřevo 1924)
  • sousoší Duchovní setkání (dřevo 1925)
  • Komenský se loučí s vlastí (1926), v zahradě pražské Bílkovy vily
  • Slepci (1926)
  • Národní pomník (1908) nerealizovaný návrh pro Bílou Horu)
  • Žal (1909), socha pro pomník V.B.Třebízského na vyšehradském hřbitově
  • pamětní deska Jeronýma Pražského (1916), proti Novoměstské radnici na rohu Řeznické ul.
  • Oltář s krucifixem a kostelní lavice v kostele sv. Václava na Zderaze (1930)
  • Velká sochařská kompozice - pomník Jana Husa v Táboře (1928)
  • Tvůrce a jeho sestra bolest (1932) pro náhrobek Otokara Březiny;
  • Jan Žižka z Kalicha (návrh 1912 - realizace 1946 v Honbici na Chrudimsku)
  • pomník Jana Blahoslava s knihou a nápisem

Z další děl (výběr)

  • Ukončení žeber v presbyteráři chrámu v Prostějově a uvnitř chrámu křížová cesta
  • Památník Padlým vojákům s Bílkovými plastikami, v ambitech poutního kostela na Křemešníku
  • Náhrobky a reliéfy na mnoha hřbitovech (mj. na Olšanech v Praze náhrobek sochaře Josefa Maudera, na zdi hřbitova v Poděbradech je Čtyřiačtyřicet reliéfů, další na hřbitově v Jinošově u Náměště nad Oslavou, v Domažlicích i v Chýnově, náhrobek matky spisovatele Monsignora Františka Bernarda Vaňka ve Stádleci nad Lužnicí).

Výstavy (mimo již uvedené v textu, výběr)

  • III. výstava SVU Mánes v Praze a ve Vídni (1900)
  • Výroční výstava Krasoumné Jednoty v Praze (1901)
  • VII. výstava SVU Mánes v Praze a Chrudimi (1903)
  • Samostatná v Mnichově a Berlíně (1904)
  • XXXVI. výstava SVU Mánes (1911)
  • Výstava Výtvarného odboru UB v Obecním domě v Praze (1917)
  • V Domě umělců v Praze (1922)
  • V Alšově síni UB v Praze (1926)
  • Výstava grafiky - členská výstava SČUG Hollar (Praha 1933)
  • Účast na Mezinárodní výstavě církevního umění v Římě (1934)
  • Výstava Secese ve střední Evropě (Kodaň,1996)
  • Výstava v Hollaru v Praze (1999)
  • Jízdárna Pražského hradu (2000 - 01)
  • Stockholm potkává Prahu (výstava v Historickém muzeu, Stockholm, 1998 - 99)

Některá další grafická díla, kresby a literární práce

  • Prvou částí celé té podstaty je hlava
  • V potřebách jeví se tělo co pán přírody
  • Tělo počíná a trvá
  • Podoba, když tělem jsme vláčeni vášněmi
  • Podoba našeho těla za hrobem
  • Živíme se i my podstatou svou - duší
  • Život lidský je tůní slz
  • Jak paprsek slunce na dřevě života umíral (1899)
  • Počet a četba písmeny těla člověka (1899, cyklus kreseb)

Spisy

  • Stavba budoucího chrámu v nás, Praha : Meditace, 1908
    • 2. vydání, Praha : Nadace Lyry Pragensis, 1996, ISBN 80-7059-044-0
  • Cesta : cyklus původních litografií (Praha : Odbor svazu čsl. studentstva pro postav. stud. pomníku Mládí, 1909), text Miloš Marten
  • Jak mi dřeva povídala, Praha : Jan Pohořelý, 1946, Edice Kotnov ; Sv. 2, obálka: František Kobliha, grafická úprava: Josef Sonberg
    • 2. vydání, bibliofilie - faksimile, Brno : Zvláštní vydání, 1992, ISBN 80-85436-12-4

Články v časopisech

  • Confiteor umění, Nový Život II, 1897, č. 1, s. 3-5; č. 2, s. 34-37; č. 3, s. 60-62; č. 4, s. 91-94.
  • Za pravdou, Nový Život II, 1897, č. 6, s. 162-164; č. 7, s. 181-183

Zdroj: Wikipedia.org

Články o František Bílek (0)

Všechny články o František Bílek (0) »
TOPlist