Jednou z prvních mezinárodních hvězd československého filmu byl režisér Gustav Machatý, světovou proslulost mu získaly zejména dva eroticky provokující filmy - němý Erotikon a zvuková Extase. Od prvn ...
„Před kamerou se svlíkat nebudeš, to si nech jenom pro mě!“ Nějak takhle reagoval v roce 1932 už tehdy slavný filmový milovník Hugo Haas (✝67), když dostal do ruky scénář filmu Extase, jehož natáčení ...
Originální způsob vyprávění a obnažené scény herečky Hedy Lamarr. Především tím na sebe poutal pozornost snímek Extase, který se tento čtvrtek vrací do vybraných kin. Režisér Gustav Machatý jej natoči ...
Originální způsob vyprávění a obnažené scény herečky Hedy Kiesler. Především tím na sebe poutal pozornost snímek Extase, který Gustav Machatý natočil roku 1933.
Jednou z prvních mezinárodních hvězd našeho filmu byl režisér Gustav Machatý, světovou proslulost mu získaly zejména dva eroticky provokující filmy - Erotikon a Extase. Od prvního promítání Erotikonu, ...
Gustav Machatý (9. května 1901 v Praze – 14. prosince 1963 v Mnichově, Bavorsko, SRN) byl český filmový herec, scenárista, režisér a filmový pedagog.
Stručný životopis
U filmu začínal už v době konce první světové války. V roce 1918 působil ve vlastní filmové společnosti jako herec, asistent režie, výtvarník a scenárista. Z té doby také pochází jím režírovaný první film Teddy by kouřil, který se do dnešních dob bohužel nedochoval. V letech 1920 až 1924 pobýval a Americe na studijním pobytu u amerických filmařů. Po návratu do vlasti opakovaně debutoval němým filmem Kreutzerova sonáta z roku 1926, v roce 1928 následoval legendární snímek Erotikon, který se jako vůbec první snímek v našich filmových dějinách systematicky zaměřil na erotiku a lidský sexuální pud. V roce 1931 natočil svůj první zvukový film Ze soboty na neděli, což bylo dílo inspirované literární předlohou od Vítězslava Nezvala. V roce 1932 natočil další film Načeradec král kibiců, který ale nebyl příliš úspěšný. Následoval druhý legendární film Extase, jenž tématicky vycházel z prvního filmu Erotikon. Právě tento film způsobil světovou senzaci a na II. filmovém festivalu v Benátkách sklidil velký úspěch. Tento film byl na tehdejší společenské poměry značně odvážný a svým způsobem i pobuřující, neboť rakouská herečka Hedy Kieslerová (pozdější americká filmová hvězda Hedy Lamarr) v některých scénách tohoto filmu vystupovala nahá. Nicméně sám režisér filmu byl považován za rozporuplnou bytost se značně nestálou a dosti nevyrovnanou povahou, která se promítala jak do jeho režijní práce tak i do jeho osobního života. V roce 1936 odešel do ciziny a střídavě pobýval v Americe, v Itálii v Rakousku, v Československu přestal natáčet zcela. V zahraničí dál natáčel filmy, z nichž patrně nejlepší a nejznámější je film Žárlivost z roku 1945. Po 2. světové válce se natrvalo usídlil ve Spolkové republice Německo, kde působil jako učitel na filmové škole. Přes všechny umělecké kontroverze a faktické rozpory, které se projevily v jeho filmové tvorbě i v osobním životě, se jedná o velmi významnou průkopnickou osobnost v dějinách nejen českého ale i světového filmu.
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK