Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na střída ...
Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut inspiroval slovenský designér Jozef Kabaň. To je „ten, který navrhl Bugatti Veyron“, ale i ten, co vytvořil ...
Designér Jozef Kabaň, který léta pracoval pro koncern Volkswagen, podepsal smlouvu s čínskou státní automobilkou SAIC Motor. Informuje o tom německý web Automobilwoche.de s odkazem na zprávu, kterou S ...
Zaujímavý návrat! Rodák z Námestova Jozef Kabaň (46) si opäť našiel prácu v koncerne, ktorý mu na začiatku kariéry dal šancu. Mieri do Volkswagenu, kde sa stane rovno ...
06.12.2019Médium: Nový Čas | Najčítanejší online denník na Slovensku
Jozef Kabaň (* 4. ledna 1973, Námestovo, Československo, dnes Slovensko) je slovenský automobilový designér. Jedná se o šéfdesignéra vozů Volkswagen Lupo, Seat Arosa a Bugatti Veyron.
Životopis
Po čtyřletém studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Už v době svého studia se zúčastnil designérské soutěže pro automobilku Škoda, kterou vyhlásil koncern Volkswagen. Právě tato soutěž, ve které se umístil na druhém místě, mu zabezpečila výborné předpoklady pro start úspěšné designérské kariéry. Díky ní mohl už jako dvacetiletý nastoupit do společnosti Volkswagen, nejprve jako stipendista, později jako designér automobilových exteriérů.
Jako stipendista Volkswagenu začal studovat na prestižní londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších vzdělávacích institucí v oblasti designu. Navzdory tomu, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu. Škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek výsledků z Volkswagenu – dvě auta ve výrobě. Tuto školu úspěšně ukončil v roce 1997 s titulem "Master of Art" v oboru design vozidel. V té době se jednalo o jediného slovenského absolventa této školy.
Na svém vrcholném díle Bugatti Veyron začal pracovat v roce 1999. Kompletní design exteriéru tohoto automobilu, s výjimkou kol, je jeho dílem. Na kola mu prý nezbyl čas, proto kola navrhl zbytek týmu. V roce 2003 odešel z Volkswagenu ke koncernové značce Audi. Zde se za tři roky vypracoval na vedoucího Centra pro design exteriéru.
Po úspěšném působení v této funkci se nedávno opět změnilo jeho působiště. Od února 2008 zastává funkci vedoucího oddělení designu značky Škoda Auto.
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK