Karel Loprais
Hodnocení Karel Loprais
Fotky Karel Loprais (0)
Životopis Karel Loprais Upravit životopis
Karel Loprais (* 4. března 1949 Ostrava) je český automobilový závodník a šestinásobný vítěz automobilových závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů. V květnu 2011 byl jmenován vládním zmocněncem pro oblast bezpečnosti silničního provozu.
Život
Karel Loprais nastoupil do automobilky Tatra v roce 1967, nejdříve jako dělník, automechanik, později jako zkušební řidič. S automobilem Tatra 815 zvítězil v Rallye Dakar v kategorii kamionů v letech 1988 (start č. 607), 1994 (č. 401), 1995 (č. 411), 1998, 1999 (č. 407) a 2001 (č. 425) - kromě toho získal ve stejné kategorii ještě 4 stříbrné (1987 č. 617, 1996 č. 400, 2000 č. 407, 2002 č. 408), 1 bronzovou (1992 č. 502), 2 "bramborové" medaile (1990 č. 502, 1991 č. 503, kdy ještě v první části poslední etapy byl s velkým náskokem na 1.pozici, ale vítězství zhatil propálený píst) a jedno 7. místo (2004 č. 415). Celkem se zúčastnil 19 ročníků mezi lety 1986-2006, pouze 4x nebyl klasifikován v cíli : při svém prvním startu r.1986 (6x6 č. 634) byl diskvalifikován z 2. pozice pro pozdní příjezd na start poslední etapy - trať byla zablokována v bahně zapadlými vozy, které pomohl vyprostit aby mohl projet a do cíle dojel mimo klasifikaci. V letech 1997 (č. 403) a 2005 (č. 519) ho vyřadily technické problémy motoru, resp. hnacího hřídele přední polonápravy vozu; r. 2003 (č.408) účinkování ukončila dramatická havárie. Při poslední účasti v r. 2006 (č. 509) odstoupil ze zdravotních důvodů. Roku 1989 nebyla kategorie kamiónů na Dakaru vypsána a ročník 1993 kolidoval se závěrem účasti na předchozím závodě Paříž-Moskva-Peking (3., č. 310); v ročníku 1995 obdobného závodu Paříž-Moskva-Ulanbátar-Peking skončil 4. (č. 301). Zúčastnil se také 2x závodu UAE Desert Challenge : 1999 (3., č. 245) a 2000 (2., č. 251).
Jakožto ve své době nejúspěšnějšímu účastníkovi výše zmíněné rallye v kategorii kamionů je mu od roku 1994, kdy dosáhl svého 2. vítězství a zároveň 6. místa ve společné kategorii hodnocení auto-kamion, což nebylo překonáno dodnes, přezdíváno Monsieur Dakar (česky Pan Dakar). Partnery v kabině vozu mu byli Radomír Stachura (2. řidič-mechanik 1986-1999), Ing. Jaroslav Krpec (navigátor 1986,1987), Ing. Tomáš Mück (navigátor 1988, 1990), Josef Kalina (navigátor 1991, 2, 4, 1999, 2000-2005), Ing. Tomáš Tomeček (navigátor 1995, 6), Bedřich Sklenovský (2. řidič-mechanik při Master rallye 1995), Ing. Vlastimil Kučera (navigátor 1997), Jan Čermák (navigátor 1998), Petr Gilar (2. řidič-mechanik 2000,4,5,6), Petr Hamerla (2. řidič-mechanik 2001,2,3).
Jeho žákem a následovníkem v soutěžích kamionů je jeho synovec Aleš Loprais, který se s ním sešel v jedné posádce při závodě r. 2006 jako navigátor.
Všech jmenovaných úspěchů dosáhl K. Loprais s vozem Tatra 815 poháněným vzduchem chlazeným motorem Tatra T5-928 V8 (1987-1988), resp. T3-930 V12, či kapalinou chlazeným Deutz BF8M 1015CP V8 (1998-2006).
Šestinásobné vítězství této značky v kategorii kamiónů vyrovnal Kamaz r. 2005 (dodnes již 10), v osobě řidiče rekord vyrovnal ve stejné kategorii Vladimír Čagin (Kamaz) r. 2010 a překonal r. 2011. Absolutním rekordmanem je pak Stéphane Peterhansel, který zvítězil šestkrát za řídítky motocyklu (naposledy 1998), později přesedlal za volant automobilu a dosáhl dalších zatím 3 vítězství.
Zdroj: Wikipedia.org