Přes čtvrtstoletí tančí Nikola Márová v Národním divadle, v šestadvaceti se jako nejmladší tanečnice v historii souboru stala primabalerínou. Zatančila si všechny vysněné role a posbírala četná oceněn ...
Primabalerína Nikola Márová (39) má kariéru, o které většina baletek jen sní. Těsně před čtyřicítkou se drží na špici v konkurenci i o patnáct let mladších kolegyň. Přestože překonala zlomeninu lokte ...
Na sklonku srpna se z letního hostování na Taiwanu vrátili přední sólisté Baletu Národního divadla Nikola Márová, Alexandre Katsapov a Michal Štípa. Vystupovali v hlavních rolích baletu Dáma ...
31.01.2016Médium: Pozitivní noviny – ilustrované čtení pro vaše potěšení
Mezi 24 umělci navrženými za umělecké výkony v roce 2014 na cenu
Thálie jsou herci Vilma Cibulková a Ondřej Brousek, operní pěvci Jana
Foff Tetourová a Aleš Briscein, baletka Nikola M ...
Čtyřiadvacet jmen zaznělo v souvislosti se středečními nominacemi na divadelní ceny Thálie za rok 2013. Mezi nimi jsou Karel Dobrý a Tereza Vilišová, kteří o den dříve získali za herecký výkon ve stej ...
Nikola Márová (*24. června 1980, Praha) je česká baletka, první sólistka Národního divadla v Praze a stálý host baletu Státní opery.
V letech 1990-98 vystudovala Taneční konzervatoř v Praze pod vedením Hany Vláčilové, Zdeny Nemcové a Pavla Ždichynce. V průběhu studií byla také dvakrát na stáži v Drážďanech.
Od roku 1999 působí v Národním divadle, od roku 2001 je tam sólistkou, od sezóny 2006-07 první sólistkou, což se jí povedlo jako nejmladší tanečnici v historii souboru. Začala v pas de trois v Labutím jezeru, ale brzy byla obsazována do hlavních rolí Marie (Louskáček), Olgy (Oněgin). Od roku 2004 tančí Odettu a Odilii v Labutím jezeru, v níž hostovala také ve Slovenském národním divadle v Bratislavě a pravidelně ve Státní opeře a kterou považuje za vrchol pro každou klasickou tanečnici. Za ni je také nominována na cenu Thálie za rok 2007. Ve zdůvodnění nominace se mimo jiné uvádí, že „pohybová kantiléna v adagiu, harmonie a plasticita póz, citlivé herecké vedení role zranitelné labutě Odetty v kontrastu se svůdnou a dynamickou Odilií rozkrývají zkušenosti mimořádné tanečnice“. 29. března 2008 cenu skutečně převzala.
Z rolí nastudovaných do představení Baletománíe vynikla hlavně jako Umírající labuť ve stejnojmenné legendární Fokinově choreografii. Tančila také Raymondu, Kitri nebo Biancu ve Zkrocení zlé ženy, ve Státní opeře Popelku a řadu sólových partů v moderních choreografiích (Kyliánova Symfonietta, Amerikana II., Jakin v baletu Ibbur ad.). Úspěchu dosáhla také jako Giselle nebo Myrtha v Giselle a nově v podobné romantické roli Sylphidy, v níž je slovy recenzentky Niny Vangeli „velkolepá i subtilní v roli plné stylových nuancí tanečních i hereckých“.
V roce 2002 obdržela ocenění Philip Morris Ballet Flower Award.
V červenci 2007 byla v pražské galerii Mánes výstava fotografií Nikoly Márové z dílny fotografa Pavla Brunclíka s názvem Geometrie nahoty.
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK