Záletník, poživačný gurmán, kumpán z mokré čtvrti. Nespoutaný živel, který kašlal na konvence všeho druhu. Tvůrčí a osobní svoboda mu byly nade vše. Takový byl Petr Brandl, nejtalentovanější a nejlépe ...
Přes 70 tisíc návštěvníků, neubývající, desítky metrů dlouhé fronty, nadšené recenze. Na tři stovky doprovodných akcí, konference, animované filmy pro děti, divadelní hra... Výstava Národní Galerie P ...
Příběh bohéma, tak se jmenuje pražská výstava, která mapuje život a dílo barokního malíře Petra Brandla (1668-1735). Slovo bohém, jak známo, je označení pro člověka žijícího neuspořádaným životem, což ...
Po padesáti letech je opět možnost se v Praze blíže seznámit s dílem nejvýznamnějšího malíře barokního umění v Čechách Petra Brandla. Narodil se roku 1668 v Praze a zemřel v chudobě v roce 1735 v Kutn ...
Petr Jan Brandl (něm. Peter Johann Brandl, on sám se psal Petrus Brandl; 24. října 1668 Praha – 24. září 1735 Kutná Hora) byl český malíř, jeden z hlavních představitelů vrcholného baroka v Čechách.
Život
Byl synem poměrně zámožných rodičů. Jeho otec byl německý krejčí a hostinský, matka z české rolnické rodiny z Přestanic. Vzdělání získal v jezuitském gymnáziu. Ve 33 letech se oženil, zplodil tři děti a rodinu později opustil. Za svá díla byl poměrně dobře placen, ale peníze většinou prohýřil a neustále byl zadlužen a pronásledován věřiteli. Bezúspěšně doufal v konsolidaci finančních poměrů koupí pozemku v Jílovém během tamní zlaté horečky. Zemřel opuštěn a v chudobě v Kutné Hoře, kde je i pohřben.
Dílo
Malířství se vyučil u pražského dvorního malíře Kristiána Schrödera, který byl správce hradní obrazárny. Schröder však Brandlovi nemohl předat víc, než základy malířské techniky. Jeho hlavními učiteli byli Jan Rudolf Bys a Michael Václav Halbax. Výrazně byl ovlivněn uměním Karla Škréty a také uměním Abrahama Godyna, Michaela Leopolda Willmanna a Jana Kryštofa Lišky.
Ve svém díle dospěl Brandl k vlastní syntéze těchto malířských podnětů. Patří k nejdůležitějším reprezentantům vrcholně barokní malby ve středoevropském prostoru a ve svých nejlepších pracích dosahuje nejvyšší úrovně tehdejší evropské malby.
Jeho dílo je však značně nevyrovnané, s velmi kolísavou kvalitou. To je patrné především v jeho pozdním období.
Nejdůležitější práce Petra Brandla
1697 - Zvěstování v Pražské kapli poutního kostela na Svaté Hoře u Příbrami
Křest Kristův na hlavním oltáři farního kostela v Manětíně
po 1710 - Návrat ztraceného syna
Před 1720 - Tři ženy a lovec
Kolem 1720 - Úmrtí Máří Magdalény k vidění v Kaiserdomu ve Frankfurtu nad Mohanem
1721 - Historie Josefa Egyptského
1724 - Sen Eliášův
Před 1725 - Autoportrét s gestem počítání na prstech'
Kolem 1730 - Matouš s andělem
Simeon s Ježíškem v Národní galerii v Praze
Klanění tří Králů v Kapli Zjevení Páně v Smiřicích
Poslední příjímání poustevníka Vintíře v klášterním kostele Břevnovského kláštera
Smrt svatého Benedikta v klášterním kostele Břevnovského kláštera
Svatý Vavřinec a Linhart na oltáři svatého Vavřince a Linharta v kostele svatého Klimenta v pražském Klementinu
Sv. Josef, Sv. Jáchym se sv. Annou a Sv. Šimon, obrazy v kostele Panny Marie Vítězné v Praze na Malé Straně
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK