Balet Národního divadla v Praze zařadil opět do svého repertoáru inscenaci Oněgin, v níž v roce 2005 excelovala na naší první scéně primabalerína Tereza Podařilová. Puškinovo klasické dílo je známé ze ...
01.03.2020Médium: Kultura | Lidovky.cz – aktuální zprávy
Baletní prkna Národního divadla opouštějí hned dvě novodobé taneční hvězdy. Primabalerína Tereza Podařilová, držitelka čtyř Thálií, a první sólista Alexandre Katsapov se úterním baletem Valmont rozlou ...
Ještě krátce před udílením Cen Thálie Tereza Podařilová netušila, co si vezme na sebe. Původně si měla nejznámější česká primabalerína obléknout model od britské značky Karen Millen, nic z aktuální ko ...
Tereza Podařilová (* 27. srpna 1972, Praha) je česká tanečnice, sólistka Národního divadla v Praze.
Život
Je absolventkou Taneční konzervatoře v Praze, kterou dokončila v roce 1990. Připravovala se také na stáži v Kolíně nad Rýnem.
Hned po dokončení studií na konzervatoři získala angažmá v Národním divadle v Praze. První menší sólové role tančila jako záskok ve Spící krasavici po boku Jana Kadlece, první hlavní rolí byla Kitri v Donu Quijotovi. Po jednoznačném úspěchu v této roli podepsala v roce 1992 sólovou smlouvu. V roce 2003 se stala první sólistkou souboru.
Repertoár
V Národním divadle za dobu svého působení ztvárnila Podařilová většinu hlavních rolí kmenového baletního repertoáru. Díky vynikající technice bez komplikací zvládá role klasické (Sylvie ve stejnojmenném baletu, Kitri v Donu Quijotovi, Odetty a Odilie v Labutím jezeru ad.) i v moderních představeních. Vynikající ohlas měla jako Kateřina ve Zkrocení zlé ženy i jako Taťána v Oněginovi.
Spolupracovala s řadou významných žijících choreografů a nastudovala role v baletech slavných choreografů minulosti, ráda by ale tančila ještě v dílech Kennetha Mac Millana nebo Jeroma Robbinse.
Výjimečná je její dlouhodobá spolupráce s akademickým malířem Janem Kunovským, díky níž vzniklo například sólové představení Sirael, uvedené na komorní scéně Národního divadla v divadle Kolowrat.
Ocenění
Podařilová jako první tanečnice v historii získala tři ceny Thálie – za titulní roli v baletu Carmen nastudovanou v roce 1997, za Kateřinu ve Zkrocení zlé ženy (2003) a za Taťánu v Oněginovi (2005).
Za roli Taťány obdržela rovněž cenu Puskin Legacy Award v roce 2000. Již ve třetím roce svého působení v Národním divadle (a po jedné sezóně jako sólistka) získala prestižní Philip Morris Ballet Flower Award. Je také nositelkou čestné plakety Národního divadla.
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK