Na listopadové aukci v Galerii Kodl budou zastoupena významná jména jako Václav Brožík, Bedřich Havránek, Václav Hynais, Lukáš Marold. „Těší mě i výtečně obsazená česká moderna umělci jako Josef ...
Nejslavnější český malíř poslední čtvrtiny 19. století se dostal do vysokých pařížských společenských kruhů. Jeho obrazy oceňoval rakouský císař. Jeho obří malby zdobí významné pražské budovy jako j ...
18.11.2022Médium: Radio Prague International - nejnovější články
Malíř Václav Brožík pocházel z velmi chudé rodiny na Plzeňsku, rodiče dělníci ho v talentu nepodporovali. Václav si vydobyl světový věhlas, ale těsně po padesátých narozeninách zemřel v důsledku přehn ...
Václav Brožík (5. března 1851 Třemošná – 15. dubna 1901 Paříž) byl český akademický malíř.
Pocházel z nejchudších poměrů. Učil se litografem a v porcelánce. Od roku 1868 studoval na Akademii výtvarných umění (AVU) v Praze, Drážďanech a Mnichově. V roce 1879 podnikl studijní cestu do Nizozemí, kde studoval staré vlámské a holandské malíře.
Oženil se s dcerou bohatého pařížského obchodníka s obrazy. Byl povolán jako profesor na pražskou Akademii výtvarných umění a svůj čas až do smrti dělil mezi Prahu a Paříž, kde měl rodinu. Byl součástí tzv. "Generace českého Národního divadla".
Přičiněním svého tchána dosáhl v Paříži mnoha cen a vyznamenání a nakonec byl zvolen členem Francouzského institutu. Z tchánova podnětu namaloval obraz na téma Tu felix Austria nube, jímž měl získat přízeň rakouského císaře Františka Josefa I., což se mu podařilo a císař jej pak povýšil do šlechtického stavu.
Stal se nejznámějším českým malířem v Evropě poslední čtvrtiny 19. století, který jako člen Francouzského institutu vstoupil mezi „čtyřicet nesmrtelných“, což se žádnému jinému českému umělci nikdy nepodařilo. Dosáhl obrovského veřejného úspěchu. Byl ctěn jako největší žijící český malíř.
Jednalo se o representanta akademické historické malby. Modernisté považují jeho tvorbu za symbol období rozkladu a úpadku akademismu. Podle jejich příkrého odsudku rozměrné historické kompozice z českých dějin, které měly posilovat národní uvědomění, trpí teatrálností, malířova píle a houževnatost nebyla vždy vyvážena talentem, což vedlo k ilustrační povrchnosti a nevalné invenci, suché kresbě a dekorativnímu koloritu.
Krajiny a žánrové výjevy z venkovského života berou modernisté na milost. Jsou podle nich přitažlivější. Brožík je maloval na podnět svého tchána.
U podobizen mu šlo o věrné vystižení podoby a společenského postavení portrétovaného a ne o jeho psychologickou charakteristiku.
Zaujaté odsudky modernistů návštěvníci galerií nikdy nesdíleli. Od počátku 80. let 20. století je akademismus rehabilitován i oficiální kunsthistorií. I Brožíkovy obrazy byly vytaženy z depositářů. Velká Brožíkova výstava v Praze na konci roku 2003 se setkala s nadšením veřejnosti.
Dílo
Mezi známější obrazy patří[1]:
Eva z Lobkovic u svého otce v žaláři (1871)
Svatební průvod královny Kunhuty (1872)
Loučení Přemysla Otakara II. s rodinou před válečným tažením do Rakous (1873)
Messalina (1876)
Svatební průvod královny Dagmary – Salon 1877
Oběť náboženského fanatismu – Salon 1877
Svatební poselstvo krále Ladislava na francouzském dvoře Karla VII. – zlatá medaile pro zahraniční umělce na Salonu 1878
Mistr Jan Hus na koncilu kostnickém (1883) (obrázek)
Kryštof Kolumbus na dvoře španělském (1885)
Selský genre – Salon 1890
Zvonice ve Vilamé v Bretani (1893)
Nokturno (1901)
Císař Ferdinand I. na Pražském hradě mezi svými umělci (1901)
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK