TOP 5 improvizovaných filmových scén
14.06.2019
Scénáře jsou základní stavební jednotkou všech filmů. Bez nich by herci nevěděli, co mají říkat, a tvůrci by tak nemohli předat svůj příběh divákům. Někteří filmaři však ke scénáři přistupují poměrně uvolněným způsobem. Některé scény sice do detailů popíší, ale v jiných nechají volnou ruku svým ostříleným hercům, kteří si tak musí sami rozmyslet, jak k dané scéně přistoupí.
Herci proto musí poměrně často improvizovat a některé scény zahrát podle toho, jak si sami myslí, že by jejich postava jednala. Z tohoto přístupu mohou vzniknout nepoužitelné paskvily, ale i poměrně geniální scény, které se divákům vryjí do paměti mnohem více, než kdyby byly předpřipraveny pomocí scénáře.
Vítejte na Showbiz.cz, kde vám dnes představíme pětici těch nejlepších improvizovaných scén.
5. Unavený Indy – Dobyvatelé ztracené archy
První scéna dnešního žebříčku dokazuje, že i únava, nemoc a trocha té lenosti mohou přinést poměrně šťavnaté ovoce. Když měl totiž Harrison Ford (76) natáčet scénu z Dobyvatelů ztracené archy, ve které se Indiana Jones postaví nebezpečnému protivníkovi se šavlí v ruce, sužovala jej nedávná otrava jídlem.
Místo secvičeného souboje, na kterém představitel jeho protivníka pracoval několik týdnů v kuse, proto Indiana Jones pouze vytáhl svůj revolver a nepřítele na místě jednoduše zastřelil. Celá scéna je tak parádní kombinací humoru a tvrďáctví a skvěle ukazuje Indyho osobnost. Poté, co jeho zakuklený protivník udělá se svou šavlí několik otoček a dalších triků, jej hrdina zkrátka nonšalantně a bez námahy odstraní.
Původně však měl se zahaleným bojovníkem zápasit se svým ikonickým bičem. Mělo jít o napínavou akční scénu, ale kvůli svému zdravotnímu stavu se Ford rozhodl přistoupit ke scéně trochu jinak. Režisér Steven Spielberg (72) na Fordův nápad přistoupil, a tak vznikla jedna z nejslavnějších scén filmu.
4. „To mluvíš na mě?“ – Taxikář
Taxikář je kriminálním dramatem Martina Scorseseho (76), ve kterém se hlavní role vyšinutého newyorského řidiče taxi ujal Robert De Niro (75). Ten ve filmu hraje válečného veterána Travise, který po válce ve Vietnamu trpí nespavostí. Proto se rozhodne vzít místo taxikáře na noční směnu, což mu však dále rozkládá jeho psychiku.
Nedostatek spánku a setkávání s podivnými individui nočního života v New Yorku jej postupně radikalizují a stává se z něj někdo úplně jiný. Tato proměna je nejvíce vidět ve scéně, kde De Niro v roli Travise mluví sám na sebe do zrcadla. V této scéně totiž nasimuluje vyprovokovanou potyčku, začne svůj odraz urážet a nakonec na zrcadlo vytáhne zbraň.
céna sice ve scénáři skutečně byla, ale její popis zněl jednoduše: „Travis se baví se svým odrazem v zrcadle.“ De Niro tak tuto instrukci vzal a „vymačkal“ z ní naprosto všechno, co se dalo.
3. Kočičí hvězda – Kmotr
Ne každá improvizace musí nezbytně znamenat naprostou změnu celé předepsané scény. Některé jsou velmi nepatrné, ale i tak mají velký vliv na to, jak daná část filmu vyzní. Jednu z těchto obměn můžete najít i v prvním Kmotrovi z roku 1972.
Nikdo vám dnes se stoprocentní jistotou neřekne, jak k tomu skutečně došlo, ale jedno je jisté. Ve scénáři k první scéně filmu, ve které Don Corleone přijímá hosty na svatbě své dcery, rozhodně nebylo nic o žádné kočce. Přesto se však v klíně Marlona Branda při natáčení objevila. Brando kočku jemně hladí, když dává svým nohsledům příkaz, aby si někoho pořádně podali. Kombinace těchto dvou činů ukazuje, že Don není jen krutým bezcitným mafiánem.
Některé zdroje uvádějí, že dal těsně před začátkem natáčení kočku herci na klín režisér filmu Francis Ford Coppola (80) a jiné zase tvrdí, že si ji Brando přivlastnil, když se potulovala po natáčecím place. Podle jejího spokojeného vrnění to vypadá, že zkrátka dostala nabídku, která se neodmítá.
2. Nejotravnější zvuk na světě – Blbý a blbější
Od nenápadného rozvinutí složité osobnosti jedné z postav se pro následující bod dnešního žebříčku přesuneme k jednomu z těch nejhlasitějších a zároveň nejotravnějších. K tomu došlo při natáčení jedné z nezapomenutelných scén filmu Blbý a blbější. Když totiž Harry a Lloyd naberou stopaře, rozhodne se jim Jim Carrey (57) v roli Lloyda předvést ten „nejotravnější zvuk na světě.“
Onen stopař je ve skutečnosti nájemným zabijákem, který je má za úkol oba odstranit. Za jízdy to však udělat nemůže, jelikož by riskoval vlastní život. Jízdou s Harrym a Lloydem však riskuje své duševní zdraví, jelikož jsou oba ve svém chování absolutně nesnesitelní.
Jak už asi tušíte, celá tato scéna byla naprostou improvizací Jima Carreyho a Jeffa Danielse (64). Oba se totiž shodli, že svého kolegu „vyotravují“ k smrti. Ve scénáři totiž stálo, že mají nájemného vraha naštvat hádkou o bonbónech, ale oba se rozhodli scénář vyhodit z okna a scénu tak zpracovat po svém.
1. „Budeme potřebovat větší loď“ – Čelisti
Jen těžko byste hledali vlivnější film, než jsou Spielbergovy Čelisti. Tento snímek vlastnoručně definoval termín blockbuster a v roce 1975 se tak stal skutečným letním hitem, který viděl snad každý. Jeho příběh o obřím žralokovi terorizujícím pobřeží amerického maloměsta se stal opravdovým filmovým klenotem, z něhož vychází nespočet dalších filmů.
Obdobně ikonická jako celý snímek je i hláška šerifa Brodyho, který v momentě, kdy obřího žraloka poprvé spatří, prohlásí: „Budeme potřebovat větší loď.“ Nejenže je tento výrok neoddiskutovatelnou pravdou, ale navíc byl naprostou improvizací herce Roye Scheidera, který Brodyho ztvárnil.
(tod)
Jim Carrey, Robert De Niro, Harrison Ford, Marlon Brando
Filmy:
Kmotr, Blbý a blbější, Taxikář, Čelisti, Dobyvatelé ztracené archy
Kategorie:
Filmy, Filmové novinky,
Tagy:
filmové scény, žebříčky, žebříčky filmových scén, skvělé scény, skvělé filmové scény, Jim Carrey scény, Harrison Ford scény