Filozof obrazu, enfant terrible světové kinematografie, odpůrce konvenčnosti. Maďarského režiséra Bélu Tarra by šlo charakterizovat mnoha slovy, sám by nad všemi mávl rukou. „Mým úkolem není nic jinéh ...
Vynikající soudní thriller Anatomie pádu právem získal skoro všechny hlavní Evropské filmové ceny. Mezi další oceněné patří Mads Mikkelsen za roli v historickém snímku Bastard, estonský dokument Sest ...
„Každý se bojí smrti, nejsem výjimka. Ale ten strach můžete využít. Turínský kůň, můj poslední film, je přesně o tom. A proto je poslední. Ti, co se mě pořád ptají, jestli přece jen ještě něco nenatoč ...
Maďar Béla Tarr je považován za jednoho z nejvýznamnějších evropských režisérů. Na kontě má snímky jako Satanské tango, Turínský kůň nebo Muž z Londýna. Za ně si odnesl řadu ocenění, mimo jiné Velkou ...
Režisér Béla Tarr, autor téměř osmihodinového veledíla Satanské tango, přijal v úterý na půdě pražské Akademie múzických umění (AMU) čestný titul doctor honoris causa. „Když na place čekáte v mrazu na ...
Art Film Fest v rokoch 2001 – 2019 ocenil doteraz 43 významných osobností, domácich i zahraničných profesionálov v najrozličnejších profesiách spojených so svetom strieborného plátna. Od režisérov, ka ...
Martin Scorsese: "Béla Tarr patrí medzi najodvážnejších umelcov v kinematografii."
Art Film Fest v rokoch 2001 - 2019 ocenil doteraz 43 významných osobností, domácich ...
Béla Tarr (* 21. července 1955, Pécs, Maďarsko) je maďarský režisér a scénárista.
Narodil se 21. července 1955 ve měste Pécs na jihu Maďarska v župě Baranya. Už jako šestnáctiletý jinoch se rozhodl věnovat se kinematografii. Začal natáčením amatérskych snímků. Při natáčení se také setkal se svou budoucí manželkou Ágnes Hranitzkou, která spolupracovala při všech jeho filmech.
Krátkometrážní film Hotel Magnezit (Hotel Magnezit, 1978) mu získal pozornost filmových studií Bély Balázse, které mu pomohly natočit jeho oficiální debut, dokumentaristicky laděný film Rodinné ohniště (Családi tüzfészek, 1979) o problémech mladé rodiny na sídlišti v Budapešti. Poté nastoupil na Vysokou školu filmu a divadla v Budapešti. I dva jeho další filmy, Outsider (Szabadgyalog, 1981) a Panelové vztahy (Panelkapcsolat, 1982), jsou zaměřeny silně sociálně-kriticky. V témže roce natočil také televizní film Macbeth (Macbeth, 1982). Snímek je složen pouze ze dvou záběrů, přičemž první trvá 5 minut a druhý celých 67 minut.
Na následujících filmech už spolupracoval se spisovatelem László Krasznahorkaiem, který mu pomohl dopsat Podzimní almanach (Öszi almanach, 1985). Jejich druhým společným dílem jsou Zatracení (Kárhozat, 1988). V dalších letech pak pracovali na zfilmování Krasznahorkaiova románu Satanské tango. Stejnojmenný film (Sátántangó, 1994) trvá více než 450 minut.
Roku 2000 představil v Cannes Werckmeisterovy harmonie (Werckmeister harmóniák, 2000). Po snímku Muž z Londýna (Londoni férfi, 2007) natočil na Berlinale oceněný film Turínský kůň (Torinói ló, 2011), který je dle autorova vyjádření jeho posledním, desátým filmem.
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK