„Kromě hrobnictví a prostituce jsem dělala všechno,“ zažertovala si svého času Ester Krumbachová, o které se obvykle hovoří hlavně jako o kostýmní výtvarnici. Každopádně byla jednou z nejvýraznějších ...
Múzou mnoha svých kolegů byla filmová výtvarnice, scenáristka a režisérka Ester Krumbachová, mimořádně nadaná žena mnoha uměleckých profesí. Jedna z nejvýraznějších osobností české nové vlny 60. let m ...
Nakladatelství UMPRUM představilo v první polovině letošního dubna publikaci s prozaickým titulem Ester Krumbachová. Obsáhlá kniha vznikala několik let z nalezené pozůstalosti originální a významné tu ...
Výstavními síněmi Domu umění v Brně se spolu s návštěvníky procházejí kočky z útulku. Kostýmní výtvarnice, filmařka a všestranná umělkyně Ester Krumbachová tato zvířata obdivovala, často je kreslila ...
Film director who suffered censorship in her native Czechoslovakia for her 'anti-communist' filmsVera Chytilová, who has died aged 85, was one of the brightest of the new wave of film directors who em ...
14.03.2014Médium: World news and comment from the Guardian | theguardian.com
Ester Krumbachová (12. listopadu 1923 v Brně – 13. ledna 1996 v Praze) byla významná česká filmařka.
Ve své práci kombinovala řadu uměleckých profesí, neboť byla režisérka, dramatička, spisovatelka, scenáristka, výtvarnice, scénografka a kostýmní návrhářka. Jednalo se o výraznou představitelku tzv. České nové vlny československého filmu v 60. letech 20. století.
Začínala jako kostýmní výtvarnice v divadle v Českých Budějovicích, později v Městských divadlech pražských a nakonec i v pražském Národním divadle. V roce 1961 se etablovala i v českém filmu nejprve jakožto výtvarnice ve snímku Muž z prvního století režiséra Oldřicha Lipského. Coby výtvarnice a návrhářka kostýmů pak velmi často spolupracovala s mnoha režiséry České nové vlny. Spolupracovala i na trezorových snímcích Ucho Karla Kachyni a Valérie a týden divů Jaromila Jireše, což během tzv. normalizace způsobilo, že od roku 1970 nesměla po dlouhých 20 let u filmu vůbec pracovat.
V té době se věnovala především spisovatelské a scénaristické činnosti. Po roce 1989 se opět k filmování vrátila, nicméně její tehdejší návrat nebyl už zdaleka tak úspěšný jako tomu bylo v 60. letech 20. století. Trpěla, mimo jiné, také velkými depresemi, které utápěla v alkoholu, což patrně uspíšilo její smrt v roce 1996.
Režisér Jan Němec o spolupráci s Ester
„Ester Krumbachová byla múza, jakási šedá eminence filmů ze šedesátých let. Pracovala se mnou jako výtvarnice na filmu Démanty noci, společně jsme napsali scénář k O slavnosti a hostech a spolupracovali jsme na filmu Mučedníci lásky. Když jsem byl v Amsterdamu, vymysleli jsme spolu přes telefon krátký film Matka a syn. Byla talentovaná, psala, tvořila kostýmy a návrhy, ovlivnila nejen mě, ale i Věru Chytilovou. Otakar Vávra a Karel Kachyňa natočili jejich nejlepší filmy ve spolupráci s ní. Pozitivně ovlivnila český film.“ (Jan Němec)
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK