Režisér a scenárista Pavel Juráček a jeho manželka Daňa Horáková byli po podpisu Charty 77 nuceni odejít na Západ. Usadili se v Německu. Jejich desetileté soužití vylíčila Horáková v oceněné knize O ...
Prokletý básník filmového plátna Pavel Juráček byl, podle knižních vzpomínek O Pavlovi z pera jeho manželky Dani Horákové, krutý, bezcitný a sebestředný tyran, chorobně posedlý sám sebou. ...
Pavel Juráček byl takřka utajeným scenáristou filmů Ikarie XB-1 či Sedmikrásky.
Sám natočil jen dva celovečerní snímky.
Nyní se Juráček představuje také jako intimní komentátor tvůrčích snah v ...
Pavel Juráček byl takřka utajeným scenáristou filmů Ikarie XB-1 či Sedmikrásky.
Sám natočil jen dva celovečerní snímky.
Nyní se Juráček představuje také jako intimní komentátor tvůrčích snah v nesvo ...
Pavel Juráček (2. srpna 1935 Příbram – 20. května 1989 Praha) byl český filmový režisér a scenárista, výrazný představitel české nové vlny 60. let. Byl signatářem Charty 77.
Narodil se roku 1935 v Příbrami. V letech 1953–1956 studoval žurnalistiku a češtinu na tehdejší Filologické fakultě Univerzity Karlovy, pověst „hýřila“ a bohéma však vedla k jeho vyloučení. Poté, v roce 1957 byl přijat ke studiu dramaturgie na FAMU (do roku 1961), kde studoval dramaturgii u profesora Františka Daniela a současně se už podílel na některých námětech či scénářích včetně Stropu Věry Chytilové. Úředně školu nedokončil, nastoupil do Filmového studia Barrandov, kde v letech 1962-1970 zastával funkci dramaturga. Natočil dva samostatné autorské filmy Každý mladý muž a Případ pro začínajícího kata, spolupracoval na snímcích Hynka Bočana, Karla Zemana či Jana Schmidta. Na počátku 70. let byl propuštěn z Barrandova, po podpisu Charty 77 vyslýchán StB a nakonec donucen k odchodu za prací do SRN (1977–1983). Ani tam, ani po návratu domů se mu však už na dřívější práci nepodařilo navázat. V květnu 1989 zemřel.
Filmy
Postava k podpírání (1963)
Každý mladý muž (1965)
Případ pro začínajícího kata (1969)
Stal se jedním z výrazných představitelů československé nové filmové vlny, a to zejména třemi autorskými filmy: Postava k podpírání (1963, spolu s Janem Schmidtem), Každý mladý muž (1965) a Případ pro začínajícího kata (1969).
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK