Proslavily ji role tetiček, babiček, hospodyní, mnohdy roztržitých, vždy ale roztomilých a laskavých. Zdeňka Baldová (20. 2. 1885-26. 9. 1958) byla jejich ideální představitelkou i proto, že v soukrom ...
Kdo by si nevybavil tetičku Pa z komedie Eva tropí hlouposti nebo zlou domovnici v Morálce paní Dulské. Zdeňka Baldová (†73) však vynikala především prvním typem rolí, tedy těmi dobrosrdečnými. Její ...
Ze starých českých filmů si ji pamatujeme z celé řady nezapomenutelných roliček. Zdeňka Baldová (†73) hrála nejčastěji komické postavy a její doménou byly žvatlavé paničky, potrhlé dámy i starostlivé ...
Nikdy neměla hlavní roli, přesto ji diváci znají a postavy, které hraje, milují. Dobrotivě vyhlížející Zdeňka Baldová hrála vždy role laskavých tetiček, babiček, vrátných a domovnic. Dokud nepřišla j ...
Zdenka Baldová, často i Zdeňka, (20. února 1885, Česká Třebová – 26. září 1958, Praha) byla česká herečka, manželka režiséra Karla Hugo Hilara.
Začínala hrát již během svých studií na průmyslové škole v různých ochotnických souborech (např. v žižkovském Pokroku), v roce 1907 byla přijata do Městského divadla na Královských Vinohradech, což je dnešní Divadlo na Vinohradech. Zde se seznámila i se svým manželem, za něhož se v roce 1922 provdala. Karla Hugo Hilara následovala i při jeho odchodu do Národního divadla (1922), zde působila prakticky až do své smrti.
Svou hereckou kariéru začala jako představitelka naivních dívek, později milovnic. Vystupovala i jako subreta v operetách, často hrála v konverzačních hrách. Díky vlivu svého manžela se postupně stala nejprve výbornou realistickou herečkou, teprve po jeho smrti v roce 1935 se začala proměňovat ve velmi výraznou, osobitou a temperamentní komickou herečku, jež byla schopna i satirické hyperboly a šťavnatého naturalismu. Velký úspěch získala za různé role hubatých služek, komorných a dohazovaček. Ve svém hereckém působení obvykle tvořila realisticky, později pod vlivem svého manžela i částečně expresionisticky. Na vrcholu její herecké dráhy dostala její komika hlubší význam, působila např. v ruských klasických hrách (Výnosné místo, Tekla Ivanovna, Gogolovy hry). Hrála i ve filmové verzi hry Morálka paní Dulské, což byla její patrně vůbec nejznámější a nejhodnotnější filmová role (zároveň i role poslední – týden po premiéře filmu zemřela). Od roku 1921 působila i ve filmu, jednalo se i o vynikající rozhlasovou herečku.
V Národním divadle proslula i mezi svými hereckými kolegy svými přeřeknutími a jevištními brepty, které ve svých humoristických knihách posléze natrvalo zachytil její mladý herecký kolega Bohumil Bezouška.
K provozování webu využíváme takzvané cookies. Cookies jsou soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a obecně k zajištění vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme.OK